3 comments

.:The Solution:.

Published on Saturday, March 10, 2012 in

Bismillahirramanirrahim

Challenging week,
dalam sekelip mata, macam-macam yang berubah
Ada antaranya yang saya rasakan mudah, ada juga yang saya rasakan cukup sukar
Namun sesungguhnya, kita masing-masing tahu, da'wah ini bukan pada keadaan ego kita, mahupun pada kemahuan kita...
Akan ada masa-masa yang kita rasakan ianya payah dan menyakitkan untuk kita laksanakan,
Kadang-kadang kita terpaksa memikul tugas mas'uliyah kerana tiada yang dapat memikulnya,
Kadang-kadang pula kita terpaksa melepaskannya, meskipun ianya sukar untuk kita laksanakan....
Namun tetap juga kita laksanakan yang terbaik dalam da'wah dan tarbiyah ini...

Yang terbaik, kerana Allah sendiri mengiktiraf kita sebagai yang terbaik,seandainya kite memenuhi syaratnye..


Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik.
3;110

selalu sangat dah kan, kite dengar ayat ni...
namun how far kita mendalaminya...
dari dulu Allah suruh kite jadi ummat dan golongan yang terbaik ni...best sangat Allah ni...
selalu nak kite jadi yang terbaik...
selalu juga nak yang terbaik untuk kite...
tapi kita pula jadi ego...keras hati...takabbur...lupa dan lalai...
(owh...sadis jugak ni....)

Lately saya came across surah Al-Ghafir...
subhanallah...surah yang tak pernah saya lihat-lihat mesej tersembunyinya...
sedangkan ialah surat chenta yang paling best skali untuk para da'ie yang letih-letih ni...
Letih kejar mad'u,
Letih berqhodoya setiap minggu sampai 2-3 pagi,
Letih menahan kesedihan yang sampai ke tenggorokan bila ditolak mad'u kita..
Letih mencerdaskan perasaan sendiri, berlapang dada dengan setiap perkara yang mungkin sukar untuk kita terima dan akur...

ya...untuk Dai'e-dai'e yang letih...
betul memang kita manusia biasa..
mesti rasa letih, walau macammana da'wah dan tarbiyah ini mendarah daging dalam diri kita..
Tapi Allah bagi solusi untuk kita...
Dalam kisah si pemuda beriman dalam keluarga fir'aun...
Yang tetap berjuang, dalam setiap cara...
Menyeru dalam keadaan rendah diri,
Memberikan kasih sayang dan kechentaan pada mad'u seikhlas-ikhlas hati...
Menyampaikan khabar-khabar berita gembira buat mereka...
Memberikan Peringatan-peringatan sebagai batasan-batasan diri...
Tak pernah henti, walau sejenak...
Penuh sabar,penuh berani...penuh kechentaan kepada ummat ini...

Macam mana dia boleh buat...sebab ni:

"Kelak kamu akan ingat kepada apa yang kukatakan kepada kamu. Dan aku menyerahkan urusanku kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Melihat akan hamba-hamba-Nya".
40;44

Tips nombor 1:
Menyerahkan segala urusan kembali kepada Allah..ye,segalanya, especially urusan yang berjaya dilaksanakan, bukan yang bermasalah je..sebab kadang-kadang, bila yang berjaya dilaksanakan ni,kita jadi lupa, atas dasar apakah kejayaan ni tercapai...bahkan segalanya itu daripada Allah semata-mata...

Tips nombor 2:

"Maka bersabarlah kamu, karena sesungguhnya janji Allah itu benar, dan mohonlah ampunan untuk dosamu dan bertasbihlah seraya memuji Tuhanmu pada waktu petang dan pagi."
40;55

Wahai dai'e!
Sabar,teguhkan hati,dan jadilah di'e tegar..jangan mudah mengalah, kerana kita yakin tak ada yang lebih benar dari janji Allah ni!yosh!
mohon ampun,bersihkan hati setiap masa, hanyasanya hati yang bersih mampu menggapai ketenangan dan menyalurkan ketenangan kepada hati-hati yang penuh keserabutan diluar sana...
^_^

kalau berjaya buat semua ni, maka Allah pula:

"Maka Allah memeliharanya dari kejahatan tipu daya mereka, dan Fir'aun beserta kaumnya dikepung oleh azab yang amat buruk."
40;45
"Sesungguhnya Kami menolong rasul-rasul Kami dan orang-orang yang beriman dalam kehidupan dunia dan pada hari berdirinya saksi-saksi (hari kiamat),"
40;51

Well said...Alhamdulillah...mungkin itu sahaja yang saya perlukan...dan mungkin juga ini yang diperlukan oleh semua dai'e-dai'e di luar sana...
moga kite jadi yang terbaik untuk Allah...

p/s: bestnyer, jadi orang yang sentiasa mampu cari solusi dalam quran kan?
meow2~ok hati gembira siket....

Spread The Love, Share Our Article

Related Posts

3 Response to .:The Solution:.

Anonymous
March 10, 2012 at 11:29 PM

meow2..alhamdulillah hati ini pun sudah boleh tersenyum

jazakillahu khair atas sharing nye akak..

waa..nak jugak jadi daei yang pertama2nya mencari solusi dalam al-quran

indeed 40:55 :)
menyelami kembali gist seorang daei yang tidak pernah penat, kerna ruangan hidupnya terserah kepada Allah

mood:ingin bertawakal sepertimana tawakalnya ibu nabi musa :)

p/s: akak tau saye

March 11, 2012 at 3:50 AM

hehe...waiyaki my dear adik...
Alhamdulillah...

jom same-same jadi dai'e yang always ade quran dlm hidupnyer...

Alhamdulillah...moga terus tabah di jalan ini...

April 16, 2012 at 9:48 PM

Penulis yang baik adalah penulis yang akan mengalir padanya pahala ketika tidur. Teruskan bertinta. :)