6 comments

Bulan itu...Bulan Cintaku!!!!

Published on Tuesday, June 9, 2009 in

saksikanlah....Temuramah antara cik KPC dan penulis...merungkap sebuah misteri...misteri tajuk entri penulis yang kini telah menjadi semakin berbunga-bunga dan jiwang...
mari kita terjah!!!!

cik KPC : Assalamualaikum cik penulis…ape kabaa????
Penulis :Alhamdulillah…luar biar biasa,Allahuakbar!!!
cik KPC : (muka pelik) memang luar biasa saya tengok…mungkin sebab tu yer ,tajuk entri awak berlainan kali nie…mungkin cik penulis bley cite sket, nape yer entri cik berbunga-bunga pulak kali nie…adakah sudah jatuh cinta sekarang????
Penulis : ohoho….memang saya sedang dilamun cinta sekarang…..tapi bukan itu penyebabnye kenapa tajuk entri saya macam tuh…hehe…cubaan yang baik cuba teka lagi…
cik KPC : alamak? Salah ker…jadi kenapa yer…aha!!!mungkin sebab sekarang sume bloggers pown dijangkiti dengan wabak menulis cerita jiwang-jiwang di dalam blog mereka....hah, sebab tula skang awak pun nak join diorang-diorang nih....hahaha...betul tak???
Penulis : hahaha....salah lagi la cik KPC....mana segala kredebiliti awak untuk menerjah nie...sume yang diteka asik salah jer....
cik KPC : Alamak….ala cik penulis…crite jela…nape je tajuk entri kali nie macam cinta-cintun plak....kang tak pasal-pasal saye kene pecat plak, bab nak cover story senang pown tak settle nih....(dengan mata yang bersinar-sinar)
penulis : ok-ok...saye bagitau nih....hah, cik KPC ader tak sape-sape insan yang sangat istimewa kat diri cik KPC??
cik KPC : lah…apasal saye plak yang disoal nie….em….ehem…(muka da start blushing da)
penulis : yer…teruskan….
cik KPC : mestilah ader….setiap mesti ader insan yang teristimewa dalam hati diorang…eheh…(skang muka die memang da macam warne traffic light punye merah…)
penulis : kalo macam tuh ingat tak tarikh-tarikh yang bermakna untuk si die…
cik KPC : eh, soalan nie tak valid lah…MESTILAH kene ingat…kalo tak,maunya dihantar ke luar…merajuk sampai muncung die boleh diikat dengan riben….hish…cik penulis…sarang tebuan jangan dijolok…mesti ingat tau tak…sume tarikh istimewa macam bufday die…anniversary kitorang pown mesti ingat!!!!kalo lupe…memang…hah, hadiah tu mesti ader!!kene sambut betul2!!!!
Penulis : hah, tula sebabnya tajuk entri saya macam berbunga-bunga kali nie…
cik KPC : (*_*)’’’ saye tak pham la….
Penulis : (lampi betul la budak nih) lah…kan bulan Rejab bakal datang menemui kita pada 24 Jun 2009 nie….hah…tulah bulan untuk kekasih saya….Bulan Allah….tak sabar-sabar rasenyer…heheh…Tidak hairanlah inti sari (matan) hadis pun ader menyatakan seperti ini“Rejab bulan Allah, Syaaban bulanku dan Ramadan bulan umatku..” hah…disokong oleh ulama muktabar tau!!!
cik KPC : (muke akhirnya paham) owh!!!barulah saya paham…waah….betollah…terlupe plak pasal bulan rejab…ish…
penulis : hmm..tulah, bende-bende lain buleh jer kite nak ingat, tapi Bulan Allah pun kite bley lupe…kalo nak tau bulan rejab nie banyak keistimewaannya…kalo nak tau, Imam al-Thabrani pernah meriwayatkan daripada Anas bin Malik, apabila tibanya bulan Rejab, Rasulullah selalu berdoa: “Ya Allah, berkatilah hidup kami di bulan Rejab dan Syaaban dan sampaikan (hayat) kami kepada bulan Ramadan.” Hah…kite nie…ader tak doa macam tue???tepuk dada…tanyelah iman di hati..hehe..selain itu, bulan rejab di juga Allah ishtiharkan sebagai bulan haram seperti yang difirmankan oleh-Nya dalam surah At Taubah ayat ke-36…hah rajin-rajinlah cek ye…dan satu lagi keistimewaannya… seperti yang telah diriwayatkan oleh Imam al-Baihaqi daripada Imam Syafie berbunyi : “Telah sampai kepada kami Syafie mengatakan: Sesungguhnya doa itu mustajab pada lima malam; malam Jumaat, malam Aidiladha, malam Aidilfitri, malam pertama bulan Rejab dan malam nisfu Syaaban.Hah!!!jadi jangalah nanti lupe untuk berdoa yer malam pertama bulan rejab nanti..
cik KPC : macam tu rupenye…jadi ape je amalan-amalan bulan Rejab nie??
Penulis : Hmm..yang kite slaluu dengar ialah berpuasa betul tak???tapi sebenarnya, tidak ada larangan untuk melakukan ibadat puasa di bulan Rejab, tidak pula disunatkan kerana bulannya. Tetapi apa yang disunatkan ialah kerana kesunahan puasa terbabit. Imam Abu Thayyib al-Azhim juga mengatakan: “Dalam Sunan Abi Daud direkodkan Nabi s.a.w menggalakkan kita berpuasa di bulan yang haram dan bulan Rejab adalah satu darinya.”Al-Hakim meriwayatkan daripada Nubaisyah: “Seorang lelaki menanyakan Nabi SAW, wahai Rasulullah! Kami memberi persembahan (kepada berhala) di zaman Jahiliyah. Maka apa pula yang harus dilakukan di bulan Rejab ini. Baginda menjawab : “Sembelihlah binatang ternakan kerana Allah di mana-mana bulan sekalipun. Lakukanlah kebaikan kerana Allah dan berilah makanan.” So konklusinya, eloklah kita banyak-banyakkan amalan kite di bulan Rejab nih…dan berdolah meminta keampunan darinya…
cik KPC : owh..macam tu rupenye…oklah…terima kasih yer cik penulis kerana melayan soalan-soalan saye!!
Penulis : tak der masalah..ingat yer...24 jun ini...nantikannya!!!!salam!!!
Selesailah sudah…moga dimanfaatkan sume…buat cik KPC , tahniah kerana berjaya merungkai misteri tajuk entri penulis kali nie...moga cepat naik pangkat!!!!

Spread The Love, Share Our Article

Related Posts

6 Response to Bulan itu...Bulan Cintaku!!!!

aziani
June 10, 2009 at 8:21 AM

saye bersyukur sangat ditakdirkan lahir dalam bulan Allah...ingat taw celebrate nanti!!!20 rejab...

June 10, 2009 at 8:57 AM

salam...
nice post!
a great reminder to us..
thanks for reminding..(",)
May Allah blesses us!..insyaAllah

June 12, 2009 at 5:06 AM

fieqa...
insya Allah..may we always be in His blessings...amin..

June 12, 2009 at 5:07 AM

aziani...
tolong lah...da..da aritue da sambut da...skali je stahun..wah...bagi betis nak perut plak nie...kalo tak celebrate gak bufday saye lagi skali bulan ramadhan nie??amacam???deal??

June 21, 2009 at 6:50 PM

salam.
nice ar..
aku pun dah lupe psl bln2 ni...

Rejab, Syaaban Ramadhan...
eh, nape aku nyanyi nasyid ni?

June 27, 2009 at 3:07 AM

salam dari penuntut di bumi Dublin, Ireland.. blog hopping.. :) sampaikan salam kat cikgu2 KMB