0 comments

Kau kata kau cinta!

Published on Sunday, September 22, 2013 in

Bismillah..

here I am..

Kembali ke sini menukil sesuatu..
Sesuatu yang kebelakangan ni sering menghurungi fikiranku..

Lama waktu berlalu,
Makin lama, makin pusing aku dengan persoalan ini..
Hakikat yang susah nak di make sense kan..

Siapa yang sebenar-benarnya yang benar-benar mencintai jalan ini..
Banyak org pandai berkata, tapi perlaksanaannya hampa melata..
Banyak org mengaku cakna, tapi hatinya yang sebenar di mana?
Banyak orang katanya cinta, tapi hakikatnya itu sume dusta..

kalau semua nak melayan perasaan, tak perlu perlakukan dakwah ini dengan paksaan..
Kita lupa pada hazadeen yang mengajar kita erti usaha dan tawakal,
Tentang kecuaian dan akibatnya...
Kita berbicara tentang kelalaian bani israel memegang amanahnya,
Tapi kita pun sedang berlenggang..

Apa yang kau sedang lakukan?
Apa pula yang telah kau lakukan?

Kitab Muntalaq, dan Raqaiq menjadi helaian-helaian yang kau hela..
Lalu kau 'berduka', bawa dirimu jauh ke dalam lara..
Lalu apa yang telah kau lakukan?

Dakwah dan tarbiah kau perlakukan persis kain perca,
Kau tampal di sana sini, sesuka hati..
Kau lupa ia amanahmu..

Bila silap kerna lekamu, kau taburi dengan motivasi 'tarbawi' ,
Lalu kau bertenang kembali dengan cuai dan culasnya dirimu..

Ya aku sedih,
Masakan kita akan menang, kalau kita masih sebegini..
Bicara kita bukan lagi sekitar obsesi kita pada dakwah ini, balik-balik pun isu diri dan perasaan..
sampai bile kawan? sampai bila kita nak terus menzalimi dakwah ini...

aku bukan org hebat, aku juga bukanlah yang paling benar..aku cuma manusia yang ingin terbang tinggi..

(dan ye, aku benar-benar sedih..entah bila keadaan akan berubah, entah juga, kalau-kalau hatiku berubah?..kalau ia terjadi, tolong sepak aku kuat-kuat..biar sakit di dunia, jangan sakit depan Allah..)


coret-coret rasa hati,kadang-kadang aku penat juga..haih...

Spread The Love, Share Our Article

Related Posts

No Response to "Kau kata kau cinta!"